Grejpfruty a rak piersi

„British Journal of Cancer” poinformowało o tym, że zjadanie ćwiartki grejpfruta każdego dnia podnosi ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet po menopauzie. Jest to przeciwieństwo dotychczasowej wiedzy na temat...

„British Journal of Cancer” poinformowało o tym, że zjadanie ćwiartki grejpfruta każdego dnia podnosi ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet po menopauzie. Jest to przeciwieństwo dotychczasowej wiedzy na temat dobrego wpływu warzyw i owoców na zdrowie człowieka.

Autorzy artykułu domyślają się, że to co zaobserwowali może być związane z tym, że związki zawarte w grejpfrucie podnoszą poziom estrogenów – hormonów płciowych pobudzających wzrost raka piersi.

iemna strona błonnika   Cemna strona błonnika   Cimna strona błonnika   Ciena strona błonnika   Ciema strona błonnika

Naukowcy zwracają jednak uwagę na to, że związek grejpfrutów z ryzykiem nowotworu trzeba potwierdzić jeszcze badaniami. Naukowcy z Południowej Kalifornii i Uniwersytetu Hawajskiego przebadali 50 tys. kobiet po menopauzie. Kobiety wypełniały kwestionariusze na temat swojej diety i przybliżonych ilość spożywania danych produktów. Naukowcy obliczyli, że kobiety, które codziennie zjadały przynajmniej ćwiartkę grejpfruta, były aż o 30 procent bardziej narażone na zachorowanie na raka piersi, niż kobiety, które nie jadły go wcale.

Naukowcy twierdzą, że być może jest to związane z tym, że grejpfruty mogą zwiększać prawdopodobieństwo zachorowania na raka sutka ponieważ podnoszą poziom estrogenów w organizmie kobiety. Związki które są w nich zawarte mogą hamować aktywność tzw. cytochromu P450 3A4 (CYP3A4), który ma znaczenie w metabolizmie estrogenów. Zablokowanie CYP3A4 prowadzi do wzrostu poziomu estrogenów.

Okazało się, że rzeczywiście kobiety, które jadły grejpfruty, miały wyższe stężenie tych hormonów we krwi. Naukowcy mówią, że z biologicznego punktu widzenia jest możliwe, że regularne spożywanie grejpfrutów zwiększa ryzyko raka piersi.

Jednak badania mają zostać przeprowadzone w przyszłości. Pamiętajmy też o tym, że naukowcy nie przebadali kobiet pijących sok z grejpfruta, ale spożywających jego owoce.

szukano:

Rozwiń TAGI

Related posts:

  1. Rak piersi a alkohol Dotychczasowe badania sugerowały, że nawet umiarkowane dawki alkoholu mogą zwiększać ryzyko raka piersi, ponieważ alkohol podnosi poziom estrogenów - hormonów, które pobudzają komórki tego nowotworu do wzrostu. Jednak naukowcy odkryli, że niekoniecznie tak jest....
  2. Kobieta po menopauzie – zdrowe piersi Kobieta po 50-ty roku zycia powinna wykonywać obowiązkowy mammogram co rok, a pomiędzy 50-tym, a 70-tym rokiem życia dodatkowo zaleca się zwiększoną dawkę witaminy D do 400 jednostek. W przypadku kobiet o podwyższonym ryzyku wystąpienia...
  3. Niedobór estrogenu Niedobór estrogenu przyczyną chorób autoimmunologicznych. Ponieważ choroby autoimmunologiczne występują dużo częściej u kobiet niż u mężczyzn, i pojawiają się one najczęściej w wieku okołomenopauzalnym, naukowcy z Karolinska Institutet pod kierunkiem Jan-Ake Gustafssona postanowili zbadać wpływ...
  4. 2006: Menopauza – Regularne badania W okresie menopauzy organizm kobiety produkuje coraz mniejsze ilości progesteronu i estrogenów. Poziom tych ostatnich w okresie kolejnych 3 – 4 lat spada o 80 – 90 % w stosunku do stężenia przed menopauzą....
  5. Rak pęcherza u kobiet po menopauzie Kobiety po menopauzie są dwa razy bardziej narażone na rozwój raka pęcherza moczowego niż te, które jej nie przeszły - zaobserwowali to amerykańscy naukowcy. Mężczyźni cierpią na raka pęcherza 3-4 razy częściej niż kobiety. Okazało...

RozwiD TAGI